Tuesday, October 5, 2010

afy ku sayang...




























"6th month old...exclusive breastfeeding baby" ....until now...alhamdulillah...

hari tu timbang afy dah 8kg..7th month checkup this 18th oct..isnin depan satu lagi..serius, pengalaman menyusukan bayi secara exclu adalah pengalaman yg sngt indah. fullstop. tiada yg indah melainkan yg indah2 belaka. hope anak kedua & anak2 yang seterusnya pon sama. ummi ada menerima ucapan tahniah dari kawan-kawan yang turut sama menyokong perjuangan menyusukan bayi. alhamdulillah. syukur diatas semuanya.

tips untuk ibu-ibu:

1/ jgn stress. sentiasa tenangkan fikiran. emosi ibu sangat mempengaruhi pengeluaran susu. pernah satu ketika, saya memang stress dgn kerja. so, hari tersebut, saya pump susu. malangnya, disebabkan stress, hasil pump pada hari tersebut tidak seperti hari-hari sebelumnya. kecewa sungguh.

2/ dapatkan sokongan dari ahli keluarga terdekat. suami terutamanya. alhamdulillah saya dikurniakn seorang suami yang memahami. suami saya sentiasa menyokong dan merupakan penguat keazaman saya untuk meneruskan perjuangan ini. tanpa dia, belum tentu saya berjaya. alhamdulillah.

3/ kerapkan ransangan dari bayi. semakin kerap bayi menyusu, semakin banyak pengeluaran dan penghasilan susu. insyaAllah.

good luck to all mothers. n jgn lupa mulakan beri bayi makanan pada umur bayi 6 bulan. jangan bagi sebelum bayi mencapai umur 6 bulan.

daa!

4 comments:

cik fiza said...

pandai btul afy posing.. mcm ummi nye juga yer..

ssy said...

ahaha..begitu lah nmpk gayenyer..hehehe...

sharEna said...

eee..makin comel la afy nie..
kiss anT satu!!!!!!=D

ssy said...

thanks aunt sharena...cik bunga awak pon ape kurangnya.. makin besar maken cun lah!

who's amung us