Monday, March 19, 2012

my feveret place kat rumah

Ini adalah tmpt yg paaaaling ummi suka kat rumah. Why? Sbb di sini tmptnye ummi mengenyangkan perut abi dan afy. Dan ummi suka dapur mcm ni sbb senang. Walaupun kecik tp xrase sempit pun. Rumah lama kami dulu dapur sngt luas. Rumah kat kelantan pun dapurnya sngt luas. Tiba2 rumah sendiri dpt dapur yg cinonet je. Hehe. Tapi ummi suka sbb bila dapur kecik senang nak bersihkan. Selain drpd tu, dapur kecik xleh letak brng2 bnyk2 dan xboleh ikut suka hati je letak brng sbb akan nmpk serabut. Jadi, bila nmpk serabut otomatik ummi akan terus nk kemas. Jadilah rajin sket. Kihkihkih. Tapi, walauapepun ummi SANGAT2 bersyukur dah.


Meh nk bercerita sket mengenai dapur ni. Masa beli rumah ni, kabinet dapur, tempat utk masak, sink, langsir dapur sume dah siap. Tmpt yang gantung2 xde sebenarnye. Itu adalah ilham dari IKEA. Besi panjang tu kami upah orng yg pasang grill tlng buatkan. Penyangkut, tmpt letak sudu n garfu, rak pinggan, pasu bunga sume kami beli kat IKEA. Sbbnya, Kami rase dapur yang kecik mcm ni kene buat mcm dlm gmbr tu. Periuk yang cntik sket dan selalu sangkut jek. Abaikan periuk yang hitam2 sket tu. Tapi, elok gak letak, baru nmpk mcm rajin masak sket. Kahkahkah.


Kat ruangan atas kabinet dapur tu ummi just letak brng yang selalu gune serta cantik mata memandang jek. Haha. Macam drying rack utk botol susu, heater, bekas air masak,periuk nasi, oven mmng akan selalu digunakan. Kalau blender plak xselalu gune masuk jek dalam kabinet. Susunan kat atas kabinet tu pun disusun tk menyenangkan pengguna dapur. Mug diletakkan disebelah heater dan bekas air masak supaya senang nk minum air. Amik mug, masuk air panas pastu cmpur sket air sejuk sket then, tadaaaa dah boleh minum. Hubby ckp nak letak satu kerusi mcm kerusi dkt bar kat situ. Supaya masa minum kene duduk! Hihi.


Periuk nasi mmng kene letak atas la sbb hari2 masak nasi kan? Kang xde periuk nasi nt ckp malas masak pulak. Haha. Pastu masa mula2 tgok dapur ummi dok pk kat mane la nk letak pinggan yg dah siap dibasuh? Dah la dapur kecik pastu kabinet tu kan jenis kayu. Jadi utk menjaga kabinet tersebut supaya tahan lama, ummi nak elakkan kabinet tu drpd basah. Kalau sket2 xpe. Boleh lap terus kan. Kalau air dari pinggan basah, tak ke susah tu. Lagipun ummi nak limitkan brng2 supaya xnmpk serabut. Jadi, pk punyer pk. Bincang punye bincang, kami decide nak beli je dish rack yg boleh letak dlm sink. Nasib baik la sink zaman sekarang kan dua. Lagi bagus yang ada tmpt letak sabun tu. Tapi rumah ummi hanya ada dua sink. Tempat letak sabun xde. Xpelah. So, satu utk tmpt basuh dan satu lagi tmpt letak pinggan mangkuk yang baru dibasuh. Jadi, xbasah la kabinet ummi. Bila dah kering baru la pindah ke sebelah. Nampak tak gmbr rack sblh sink tu? Kalau xkering tapi penuh pulak, amik kain bersih, lap dan letak rack sebelah sink tu. Senang kan? Sesuai lah cara ni utk dapur yg kecik. Alhamdulillah :-)


Published with Blogger-droid v2.0.4

3 comments:

Fathunnajah said...

salam perkenalan,
nice kitchen...Alhamdulullah dapat berpindah ke rumah sendiri.

leen leenda said...

Cantik dapur awak.. Wpun kecil tp nmpak kemas

leen leenda said...

Cantik dapur awak.. Wpun kecil tp nmpak kemas

who's amung us